Reklama
 
Blog | Jan Handl

Na Facebooku lidé nejsou moc spokojení, na Google+ ano

 Má toto srovnání nějaký význam, když Facebook vládne sociálním sítím a Google+ je mnohými považován za mrtvou službu? Jde o úhel pohledu, jelikož Google+ prý překonal LinkedIn v počtu návštěvníků za měsíc. Jak si v řebříčku spokojenosti vedou další sociální sítě? A co konkurence v podobě vyhledávačů a zpravodajství?

Server CNET prezentoval zajímavé výsledky výzkumu spokojenosti Američanů se sociálními sítěmi, internetovým zpravodajstvým a portály či vyhledávači. Ne zcela překvapivě jsou američtí uživatelé
ze segmentu sociálních sítí nejméně spokojeni s Facebookem. Pověst
sítě sítí je čím dál tím horší, uživatelé nadávají a vyjadřují svůj
názor ve výzkumech, ale to je tak všechno. Facebook ve velkém
neopouštějí, nestávkují a nepáchají hromadné sebevraždy. Už si tak nějak
zvykli brát Facebook takový jaký je, tedy zmatečný, nepřehledný a
neustále se měnící. Nutno dodat, že ty změny jsou často k horšímu a
přispívají k dezorientaci méně pozorných uživatelů.

 

Reklama

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naopak Google+ vyšel ze stovnání se svými konkurenty se ctí. Lidé
jsou s ním spokojeni více. Je totiž přehledný, jednoduchý, bez
balastu, který mě osobně na Faceooku štve. Aby ne, když se tvůrci
Google+ mohli zamyslet nad problémy, které má Facebook, a vyvodit
z nich patřičné závěry. Google+ ale nemá to hlavní – masu
uživatelů. Ve srovnání s Facebookem je na tom v tomto ohledu
mizerně. Těžko na něm najdete kamarády z dětství a ze školy.
Spojení se starými známými je také hlavní důvod, proč používám Facebook.

Když jsem se nedávno rozhodl zkusit Google+, bylo to z úplně
jiných důvodů. Chci si osahat službu, kterou používají zajímaví lidé
z oboru. Chci srovnávat s konkurencí, ne hledat kamarády ze
školky. Pravdou je, že Facebook používají zmíněné masy, běžní uživatelé
Internetu, kteří svoji přítomnost na Facebooku považují za společenskou
nutnost. Google+ není „povinností“, lidé ho používají o své vůli,
„dobrovolně“ a cíleně. A pak jsou logicky spokojenější.

Podívejme se na trendy v tabulce. Sociální sítě jsou předmětem
výzkumu od roku 2010, krátkodobě se tedy spokojenost moc srovnávat nedá.
Facebook šel meziročně dolů, u Google+ je letošní hodnota tou
vůbec první. Jak bude vypadat srovnání za tři roky? Facebook si podle
mého moc nepolepší, zajímavější bude sledovat hodnotu u Google+.
Bude existovat úměra čím více uživatelů, tím menší spokojenost? Je tomu
tak u Facebooku a mohlo by tomu být tak i v případě
Google+. Nové miliony a desítky milionů nových lidí zákonitě musejí
přinést zvýšení nespokojenosti.

Sociální síť od Googlu je často označována za město duchů. Ano, ve
srovnání s Facebookem o město duchů skutečně jít může. Oproti
Facebooku je město duchů totiž všechno. Poslední čísla ukazují, že Google+ poráží v zájmu LinkedIn. To je docela slušný milník, tedy pokud se dá zmíněným statistikám věřit.

Pokud se vrátíme k Američanům a jejich chuti používat Facebook,
tak není úplně pravdou, že se jejich nespokojenost neprojevuje na
návštěvnosti. Pokud se podíváme na vývoj počtu návštěvníků,
je vidět, že čísla stagnují. Otázkou je, zda se na tom podílí více
„nasycenost trhu“ (nové ovečky prostě už není kde brát), nebo uživatelé,
kteří přestávají Facebook navštěvovat. Jistě, i čísla ComScoru
mají své limity a jde asi jenom o webové návštěvníky, ale stejně,
trend je jasný.

Zajímavé je, že ve srovnání sociálních sítí a spokojenosti
s nimi si velmi dobře vede Wikipedia. Je na tom stejně jako
Google+. Ať už bude brát zařazení Wikipedie do žebříčku jako správné
nebo ne, tak vysoká spokojenost může ukazovat dvě věci. Uživatelům
sociálních sítí je jedno, že obsah netvoří, stačí jim jeho konzumace.
A také můžeme vyvozovat úspěch pravidla „čím méně, tím lépe“.
Wikipedia je totiž z mého pohledu nejjednodušší služba ze všech
srovnávaných a nic se na ní dlouhá léta výrazně nemění. Doplácí tedy
Facebook hlavně na časté změny a složitost?

Spokojenost se zpravodajstvím a vyhledávači byla také předmětem
citovaného výzkumu. Mezi zpravodajstvím vede FOXNews.com se skvělým
indexem 84. Žádné velké meziroční výkyvy ve spokojenosti nejsou
zaznamenávány. Zajímavé je, že na konci žebříčku je v roce
2011 zařazený The Huffington Post. Tedy původně blog, ze kterého se
za pár let stalo mediální impérium. Souvisí menší spokojenost
s médiem s krátkou historií a v podstatě amatérskými
autory s menší spokojeností se sociálními sítěmi (hlavně
Facebookem)? Hraje při hodnocení obdiv a respekt k autoritám tak
velkou roli?

U vyhledávačů je to trochu jinak. Chlubí se nejvyšší průměrnou
spokojeností a vůbec nejlépe je dlouhodobě hodnocen Google. Ovšem
i zde je vidět trend větší spokojenosti s autoritou, třeba
v podobě AOL. I když se AOL pořád vyskytuje na dně tabulky,
vytrvale si od roku 2000 zlepšuje spokojenost.¨

Spokojenost je poměrně zavádějící pojem a každý člověk oslovený
výzkumníky ho může chápat jinak. Nicméně výsledky podobných výzkumů
v kombinaci se statistikami o počtu návštěvníků mohou
napovědět, že se Facebook blíží do stádia, kdy to s jeho růstem a
všeobecnou oblibou přestane být tak slavné. Nezapomínejme, že sociální
sítě jsou pořád ještě ve srovnání s konkurencí v podobě
zpravodajství a vyhledávačů či portálů plné nespokojenců. Sociální sítě
jsou v dlouhodobém horizontu nováčky, kteří si zatím budují pověst.