Reklama
 
Blog | Jan Handl

Dají se farmářské trhy vylepšit?

Farmářské trhy mám rád a už se na ně hrozně těším. Jelikož nic není dokonalé, tak i na farmářských trzích by se dalo mnohé vylepšit.

To, že se v posledních letech roztrhl pytel s farmářskými tržnicemi je skvělé. Pořád je jich ale málo. Co se týče prodejců, i tam by se dalo s počtem určit něco udělat. Existují stovky a možná i tisíce producentů zajímavých domácích potravin, kteří se na trhu nikdy neukázali, a to přesto, že by tam zcela jistě prodali většinu své produkce. Zdá se, že se někteří farmáři bojí na trh vyrazit a svojí produkci prodávají jenom v blízkém okolí svého působiště. Farmáři nejspíš neuvažují jako obchodníci, nechtějí rozšiřovat počet svých zákazníků na nových trzích a místech, kde jejich produkty nejsou známé. Obvykle je to totiž tak, že farmář je buď perfektní obchodník, ale produkty nemá nic moc, nebo má naopak skvělé produkty,  ale neví, jak je dostat ke spotřebitelům.

Asi by nebylo naškodu, kdyby existovala organizace, která by farmářům poradila co a jak. Vím, je to těžké, prosadit se v konkurenci supermarketů a dalších způsobů prodeje potravin. Jsou pořádány nějaké přednášky pro farmáře, kde by se dozvěděli jak obchodovat a podnikat? Nechci, aby se ze všech farmářů stali tvrdí obchodníci, ale jde mi spíš o to, aby se rozšířil sortiment a výběr na trzích. Přijde mi, že se na trzích prakticky neobjevují žádní nováčci, což je pro nakupující velká škoda. Osobně se mi zdá, že i když prožívají trhy poslední rok obrovský boom, pořád není tento trend tak výrazný, jak by mohl být a jak by si zákazníci přáli.

Když je sezóna, tak na trh jdu prakticky každý víkend, když mám čas. A to se pak při tak častých návštěvách sortiment omrzí. Nezbyde než zkoušet jiné trhy, které jsou mnohdy daleko, což zdržuje. Přijde mi, že prodávající hrubě podceňují marketing. Tím myslím i ten nejjednodušší a zdarma. Co takhle říkat nakupujícím, kde sídlím a kdy je možné zajet pro produkty osobně přímo na místo. Nic to nestojí a dost možná by šlo o jednoduchou cestu, jak prodat víc a přitáhnout lidi tam, kde to všechno začíná, tedy na farmu. Pár vizitek s kontakty by také neškodilo, někomu se nemusí líbit, když mu farmář píše svůj telefon na kus novin.

Reklama

Je škoda, že mnoho stánků nabízí pouze několik málo produktů. Přitom by se jistě našla cesta, jak rozšířit sortiment. Když už mám na stánku sýr, tak bych také mohl prodávat mléko. Přijde mi, že se neobchodním uvažováním někteří farmáři vyloženě připravují o zákazníky. Ale je fakt, že možný právě ona obchodnická neschopnost dělá z farmářských trhů místo, kde se tak dobře nakupuje. Nikdo se z vás nesnaží dostat další peníze navíc takzvanými příprodeji. Někdy je to naopak škoda, protože se nedozvíte, co jiného si můžete u stánku koupit a za kolik.

Vadí mi absence cedulek s cenou. Vím, že je to možná náročné, připravit cenovky na všechny druhy zeleniny, ale mnozí nakupující jsou nastaveni tak, že si prostě produkt neoznačený cenou nekoupí. Když už chybí cenovky, co takhle vytisknout jednu stánku s kompletním ceníkem, který by byl na stánku komukoliv k nahlédnutí? Někteří stánkaři samozřejmě cenovky nebo alespoň ceník mají, a je to velká výhoda. Nakupující si může udělat snadno přehled o tom, co kde stojí, a nemusí se zdlouhavě ptát prodávajících.

Mnohdy chybějí informace o tom, kdy a kde se trhy konají. Provozovatelé tržnic asi mají mezery v komunikaci s médii, která informace o trzích mohou zveřejnit. Neexistuje moc míst, kde by si člověk mohl snadno vybrat, kdy a na jaký trh se půjde podívat. Neškodil by centrální informační server, kde by se zájemce dozvěděl všechno potřebné. Pokud existuje, nevím o něm a asi nejenom já.

Otázkou je, zda by farmářské trhy byly tak fajn jak jsou teď, kdyby se udály některé z nastíněných změn. Co by podle vás farmářským trhům skutečně prospělo?